Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Πρόκληση η αναστολή συμβάσεων στον ΟΛΘ!

 Πρόκληση η αναστολή συμβάσεων στον ΟΛΘ!

Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), σύμφωνα με ανακοινώσεις (14/4 και 15/4) της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και σωματείων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, θέτει σε αναστολή σύμβασης περίπου 50 υπαλλήλους. Μάλιστα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Σωματείου Ναυτικών Πρακτόρων, το οποίο υπερασπίζεται την επιλογή της διοίκησης του ΟΛΘ, πρόκειται για εργαζομένους που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και κατ’ ανάγκην παραμένουν στην οικία τους.
Ωστόσο, αν ισχύει το σκεπτικό της εταιρείας, αποτελεί ερώτημα κατά πόσο μια τέτοια δυσμενή αντιμετώπιση των ευπαθών ομάδων δεν αποτελεί παραβίαση της προστασίας κατά των διακρίσεων, δηλαδή του εργατικού δικαίου, όπως η ΟΜΥΛΕ καταγγέλλει. Ο ΟΛΘ πρόκειται βέβαια να συμπληρώσει από τα δικά της ταμεία τη διαφορά ανάμεσα στο ποσό των 800 ευρώ μέχρι τον πλήρη μισθό των εν λόγω υπαλλήλων. Παρόλα αυτά, τίθεται ένα ουσιαστικό ζήτημα από την ΟΜΥΛΕ: γιατί μια κερδοφόρα επιχείρηση, όπως ο ΟΛΘ, θεωρεί ότι μπορεί να εκμεταλλευτεί τη συγκυρία και να πάρει δημόσιο χρήμα;
Πρόκειται για μια εταιρεία υψηλής κερδοφορίας τα τελευταία τουλάχιστον 10 χρόνια και μάλιστα εν μέσω κρίσης, με αποθεματικό 90 εκατομμυρίων ευρώ, με σχέδια για επενδύσεις 180 εκατομμυρίων ευρώ. Η όποια ενδεχόμενη επίκληση πτώσης των φορτοεκφορτωτικών εργασιών μόνο πρόκληση μπορεί να είναι απέναντι σε όλες τις άλλες, μεγαλύτερες ή μικρότερες, πληττόμενες εταιρείες της πόλης, όταν στην πράξη το λιμάνι συνεχίζει αδιάλειπτα τις εργασίες του.
Συγκεκριμένα, στις 19 Μαρτίου ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ διαβεβαίωνε πως διεξάγεται κανονικά η τροφοδοσία των γειτονικών της Ελλάδας χωρών, μέσω των πλοίων που αναχωρούν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ παρά τα προβλήματα που έχουν ανακύψει στις μεταφορές, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων δεν έχει -μέχρι στιγμής- επηρεαστεί σημαντικά. Μάλιστα, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, πρόσφατα, τη Δευτέρα 30 Μαρτίου, το λιμάνι είχε φιλοξενήσει το M/V «Bernadette», το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ελλιμενίστηκε ποτέ στην Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΟΜΥΛΕ πάντως, η διακίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης  δεν εμφανίζεται με κάμψη. Αντίθετα, η καμπύλη της διακίνησης ανά είδος φορτίου δείχνει ότι  βρίσκονται σε σταθερά ανοδική πορεία φορτία του συμβατικού λιμένα, ενώ για κάποια φορτία που εμφανίζουν μικρή κάμψη δεν οφείλεται στην πανδημία του covid-19.  Στο container terminal, σύμφωνα και με τα μέχρι σήμερα στοιχεία, η εξαγωγή διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, ενώ η εισαγωγή σημείωσε πολύ μικρή πτώση. Για τον λόγο αυτό η ΟΛΘ ΑΕ δεν έχει προχωρήσει και σε αναστολή καμιάς δραστηριότητας της.
Ωστόσο, ακόμη και εάν υφίσταται μια μικρή πτώση στις εργασίες, μια εταιρεία, όπως ο ΟΛΘ, πυλώνας στην οικονομία της πόλης, με υψηλό συμβολικό κύρος για την επιχειρηματικότητα και μεγαλομέτοχο τον Ιβάν Σαββίδη, ο οποίος υποτίθεται ότι εμφανίζεται ως ευεργέτης της πόλης, δεν θα έπρεπε να επιδείξει κοινωνική υπευθυνότητα σε αυτές τις κρίσιμες για την οικονομία μέρες και να αναλάβει να απορροφήσει το όποιο μικρό κόστος;
Ο ίδιος ο κ. Σαββίδης, όπως αναφέρεται σε δημόσια δήλωσή του, είχε ζητήσει από τους επικεφαλής όλων των επιχειρήσεών του όχι μόνο να προστατευτούν οι εργαζόμενοι, αλλά και εφόσον απαιτηθεί, να χορηγηθούν επιπλέον πόροι για να πετύχουμε το στόχο. Στις αρχές Απριλίου, ο ΟΛΘ «αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα της κατάστασης και την ανάγκη στήριξης του Εθνικού Συστήματος Υγείας στην παρούσα δύσκολη συγκυρία, προχώρησε στην κάλυψη αναγκών σε ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, αξίας 300.000€, του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ, νοσοκομείου αναφοράς για τον κορωνοϊό COVID-19». 
Σύμφωνα με συνδικαλιστές του λιμανιού, η εταιρεία με την αναστολή της σύμβασης θα κερδίσει ένα πολύ μικρό ποσό σε σχέση με τα μεγέθη της, ποσό όμως το οποίο για την Ελλάδα της υγειονομικής κρίσης μπορεί να είναι χρήσιμο αλλού. Εάν ισχύει κάτι τέτοιο, πώς γίνεται από τη μία να εμφανίζεται ως γαλαντόμα επιχείρηση με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης και από την άλλη να ψάχνει να τσιμπήσει χρήματα από το δημόσιο σε αυτήν την κρίσιμη συγκυρία;  
Προφανώς, η ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ είναι τεράστια και φαίνεται ακριβώς σε αυτήν την δύσκολη φάση της οικονομίας να επιτρέπει σε κερδοφόρες επιχειρήσεις να εκμεταλλεύονται τις καταστάσεις. Αποδεικνύεται ο ταξικός προσανατολισμός της κυβέρνησης υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου και φυσικά ο τρόπος που ανταλλάσσει την υποστήριξη που τις δίνεται απλόχερα μέσα από τα ΜΜΕ. Συγκεκριμένα, το δικαίωμα στην αναστολή συμβάσεων προκύπτει από τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας της ΟΛΘ ΑΕ οι οποίοι εντάσσονται στους «πληττόμενους» ΚΑΔ. Δεν θα έπρεπε να υπάρχουν και άλλα επιπλέον κριτήρια για εταιρείες εισηγμένες στο χρηματιστήριο, με μεγάλα αποθεματικά, τεράστια κερδοφορία και χρηματικά διαθέσιμα; Είναι πραγματικά σκάνδαλο και βέβαια δεν θα είναι το μοναδικό. Μεγάλες βιομηχανίες που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε παραγωγικό ντελίριο έχουν τη δυνατότητα εύκολα να αλλάξουν το δευτερεύον ΚΑΔ σε πρωτεύον και με αυτόν τον τρόπο να ενταχθούν στις πληττόμενες επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή, η αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ ουσιαστικά συμφωνεί και συναινεί με τη λογική αυτή των μέτρων. 
Ως δημοτική κίνηση της Θεσσαλονίκης καταγγέλλουμε την προκλητική συμπεριφορά της ΟΛΘ ΑΕ απέναντι σε εργαζόμενους, την κοινωνία και την οικονομία της πόλης, την καταχρηστική εκμετάλλευση πόρων του δημόσιου προϋπολογισμού και στεκόμαστε αλληλέγγυοι στα σωματεία και τους υπαλλήλους της εταιρείας. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει ευθύνη απέναντι στους εργαζόμενους, τις μικρές επιχειρήσεις που έχουν πληγεί όντως, τις ευπαθείς ομάδες και το σύνολο της κοινωνίας, να υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον. Οφείλει να ζητήσει διευκρινίσεις από τον ΟΛΘ και να τοποθετηθεί ξεκάθαρα υπέρ της απόσυρσης αυτού του σκανδαλώδους και προκλητικού μέτρου.  
Πόλη Ανάποδα – Δύναμη Ανατροπής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου